The Influence of a Dynamic Stereotype on Students’ Motivation to Study
PDF (Русский)

Keywords

dynamic stereotype
motivation
forms of activity
emotions
activity of thinking

Abstract

During the student period, a person reaches the peak of his abilities, which is the result of previous experience of biological, social and psychological development. The formation of stable habits and behaviors that are an integral part of a dynamic stereotype is especially relevant and important for students, as it directly affects academic performance, learning effectiveness, personal development and health.

The purpose of the work is to study the influence of a dynamic stereotype on students’ motivation to study.

Materials and methods. The study participants were asked to complete a set of tasks, which were divided into four blocks, with each block becoming increasingly more complex. In addition, the participants were required to use a more creative approach in order to solve the tasks. Before and after each block, they were asked to fill out a survey in order to assess their motivation and activity levels. To analyze the participants’ engagement, a system was used that did not depend on whether the answers were correct.

Results. 59 respondents took part in this test (47/59 (79.7 %) were women, 12/59 (20.3 %) were men). Following the completion of the initial phase, the number of individuals who were motivated to tackle the challenges rose to 37/59 (62.7 %), compared to 30/59 (62.7 %) in the second phase. The third phase, which emphasized mindfulness, saw 31/59 participants (52.6 %). After completing all the blocks, 40/59 (67.7 %) respondents were motivated to learn (this is 71.0 % of the initial number of people with this type of involvement); 16/59 (27.1 %) of students noted that the level of motivation had decreased.

Conclusions. The formation of a dynamic stereotype among students by repeating the same type of tasks helps students at a given time and motivates them for a short time to complete easy tasks, but at the same time instantly demotivates them when tasks require significant mental effort and energy.

For citation
Baits AA, Bogoslovskaya LV, Mironenko VD. The influence of a dynamic stereotype on students’ motivation to study. USMU Medical Bulletin. 2025;10(2):e00157. (In Russ.). DOI: https://doi.org/10.52420/usmumb.10.2.e00157. EDN: https://elibrary.ru/TTACON.

https://doi.org/10.52420/usmumb.10.2.e00157
PDF (Русский)

References

Савченко ТВ. Особенности адаптации студентов технического университета в процессе обучения. Омский научный вестник. 2001;(15):140–142. [Savchenko TV. Features of adaptation of technical university students in the learning process. Omsk Scientific Bulletin. 2021;(15):140–142. (In Russ.)]. EDN: https://elibrary.ru/GHRZWT.

Нопин СВ, Корягина ЮВ, Кушнарева ЮВ. Характеристики постурального контроля движений спортсменов различных видов спорта с позиции формирования двигательного динамического стереотипа. Современные вопросы биомедицины. 2022;6(2):370–375. [Nopin SV, Koryagina YV, Kushnareva YV. Characteristics of postural control of movements of athletes of various sports from the perspective of the formation of a motor dynamic stereotype. Modern Issues of Biomedicine. 2022;6(2):370–375. (In Russ.)]. DOI: https://doi.org/10.51871/2588-0500_2022_06_02_47.

Рябцева ОМ. Формирование грамматической составляющей иноязычной коммуникативной компетенции. Известия ЮФУ. Технические науки. 2010;(10):115–118. [Ryabtseva OM. Formation of the grammatical component of foreign language communicative competence. Izvestiya SFedU. Engineering Sciences. 2010;111(10):115–118. (In Russ.)]. EDN: https://elibrary.ru/MWLQRL.

Сафоничева МА, Сафоничева ОГ, Миненко ИА, Коекина ОИ. Неврологические и нейрофизиологические исследования детей с нарушением интеллектуального развития. Вестник новых медицинских технологий. 2011;18(3):238–241. [Safonicheva MA, Safonicheva OG, Minenko IA, Koekina OI. Neurological and neurophysiological studies of children with intellectual development disorders. Journal of New Medical Technologies. 2011;18(3):238–241. (In Russ.)]. EDN: https://elibrary.ru/OHZYTZ.

Агаджанян НА, Власова ИГ, Ермакова НВ, Торшин ВИ. Основы физиологии человека. Т. 2. 4-е изд. Москва: РУДН; 2014. 364 с. [Aghajanyan NA, Vlasova IG, Ermakova NV, Torshin VI. Human fundamentals of physiology. Vol. 2. 4th ed. Moscow: RUDN University; 2014. 364 p. (In Russ.).].

Судаков КВ. Нормальная физиология. Москва: Медицинское информационное агентство; 2006. 920 с. [Sudakov KV. Normal physiology. Moscow: Medicinskoe informacionnoe agentstvo; 2006. 920 p. (In Russ.)]. EDN: https://elibrary.ru/QKONQP.

Вигдорчик ЯИ, Линденбратен АЛ. Теоретические основы системы мотивирования и стимулирования граждан к здоровьесохраняющему поведению. Бюллетень Национального научно-исследовательского института общественного здоровья имени Н. А. Семашко. 2021;(2):44–49. [Vigdorchik YaI, Lindenbraten AL. Theoretical foundations of the system of motivation and stimulation of citizens to health-preserving behavior. Bulletin of Semashko National Research Institute of Public Health. 2021;(2):44–49. (In Russ.)]. EDN: https://elibrary.ru/CKXVFI.

Цветков ВЖ, Цветкова ЕА. Психологические особенности формирования социальной культуры и профессиональных ценностей в молодежной среде. Наука и школа. 2013;(2):154–157. [Tsvetkov VZh, Tsvetkova EA. Psychological features of the formation of social culture and professional values among youth. Science and School. 2013;(2):154–157. (In Russ.)]. EDN: https://elibrary.ru/QALKLV.

Строев НН, Лагун АВ, Строев АН. Проблемы исполнения должностных инструкций в системе таможенных органов. Ученые записки Санкт-Петербургского имени В. Б. Бобкова филиала Российской таможенной академии. 2019;(2):108–111. [Stroev NN, Lagun AV, Stroev AN. Problems of execution of job descriptions in the system of customs authorities. Scientific Letters of Russian Customs Academy St. Petersburg branch named after Vladimir Bobkov. 2019;(2):108–111. (In Russ.)]. EDN: https://elibrary.ru/ACGWZR.

Маньшин БГ. Биомеханические и кинематические характеристики рывка у тяжелоатлетов различной квалификации. Ученые записки университета имени П. Ф. Лесгафта. 2020;(2):239–244. [Manshin BG. Biomechanical and kinematic characteristics of a jerk in weightlifters of various qualifications. Scientific Notes of P. F. Lesgaft University. 2020;(2):239–244. (In Russ.)]. EDN: https://elibrary.ru/YDPOJW.

Писаревская МА. Проявление психологических особенностей студентов первокурсников в период адаптации к образовательному процессу в вузе. Естественно-гуманитарные исследования. 2014;(2):84–89. [Pisarevskaya MA. The manifestation of the psychological characteristics of first-year students during the period of adaptation to the educational process at the university. Natural-Humanitarian Research. 2014;(2):84–89. (In Russ.)]. EDN: https://elibrary.ru/SDJILF.

Гравицкая ЕГ. Характер нейропсихологических механизмов адаптации детей к школе. Проблемы современного педагогического образования. 2023;(78-3):226−229. [Gravitskaya EG. The nature of neuropsychological mechanisms of children’s adaptation to school. Problems of Modern Pedagogical Education. 2023;(78-3):226–229. (In Russ.)]. EDN: https://elibrary.ru/MOQRUV.

Беляев ГЮ. Культурные формы воспитания — миф или реальность? Ценности и смыслы. 2021;(3):49–69. [Belyaev GY. Cultural forms of education — myth or reality? Values and Meanings. 2012;(3):49–69. (In Russ.)]. EDN: https://elibrary.ru/PBTGHL.

Кузнецов ОЮ, Петрова ГС, Байбурина МВ. О содержании интеллектуального (образовательного) компонента физического воспитания студентов. Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. 2012;(3):389–396. [Kuznetsov OYu, Petrova GS, Bayburina MV. On the content of the intellectual (educational) component of physical education of students. Izvestiya Tula State University. Humanitarian Sciences. 2012;(3):389–396. (In Russ.)]. EDN: https://elibrary.ru/PWIJKP.

Шатская ОВ. Анализ психологических механизмов восприятия и особенностей формирования индивидуальных представлений при когнитивно направленном обучении академическому вокалу. Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2011;(5):200–205. [Shatskaya OV. Analysis of the psychological mechanisms of perception and the peculiarities of the formation of individual ideas in cognitive-oriented academic vocal training. The Bulletin of Moscow State University of Culture and Arts. 2011;(5):200–205. (In Russ.)]. EDN: https://elibrary.ru/OJTOLR.

Куприна ОА, Глушач НН. Особенности профессиональной деятельности, протекающей в экстремальных условиях. Вестник Университета. 2014;(9):190–192. [Kuprina OA, Glushach NN. Features of professional activity in extreme conditions. Vestnik Universiteta. 2014;(9):190–192. (In Russ.)]. EDN: https://elibrary.ru/SXYBLR.

Сотченко ИК. Психоактивные вещества и проблема исследования изменений, происшедших в письме в результате их воздействия. Известия Тульского государственного университета: Экономические и юридические науки. 2011;(1-2):337–344. [Sotchenko IK. Psychoactive substances and the problem of studying the changes that have occurred in writing as a result of their effects. Izvestiya Tula State University. Economic and Legal Sciences. 2011;(1-2):337–344. (In Russ.)]. EDN: https://elibrary.ru/OWCCGX.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License

Copyright © 2025 Baits А. А., Bogoslovskaya L. V., Mironenko V. D.