Formation of a Digital Educational Environment in the Practical Classes at the Department of Histology (On Example of the Ural State Medical University)
PDF (Русский)

Keywords

digital transformation
Department of Histology
digital educational environment
WSI
practical lessons

Abstract

The article provides the experience of the Department of Histology of the Ural State Medical University (USMU) in creating a digital educational environment in practical histology classes. Most of the class time is devoted to work using individual microscopes and sets of histological preparations. Students consider it correct and quite effective to use full-slide images of micropreparations as an additional educational resource in the study. A promising area of work on the digitalization of the educational process at the Department of Histologyof the USMU is the placement of developed digital educational products (gallery, atlas of full-slide images of micropreparations) and methodological support for them in the public domain on the USMU server.

For citation
Beresneva OYu, Sazonov SV, Konyshev KV, Grebenyuk EV. Formation of a digital educational environment in the practical classes at the Department of Histology (On example of the Ural State Medical University). Bulletin of USMU. 2023;(2):73–81. (In Russ.). EDN: https://elibrary.ru/HXGUHZ.

PDF (Русский)

References

Сазонов С. В., Шамшурина Е. О., Береснева О. Ю. Новые возможности инновационных технологий обучения студентов на кафедре гистологии // Морфология. 2009. Т. 136, № 4. С. 123b.

Сазонов С. В. Цифровые технологии на практических занятиях кафедры гистологии // Вестник Уральского государственного медицинского университета. 2020. № 3. С. 34–36.

Сазонов С. В., Береснева О. Ю., Шамшурина Е. О. Цифровая трансформация образовательного процесса на кафедре гистологии. Лекционный курс // Вестник Уральского государственного медицинского университета. 2022. № 1 (56). С. 60–66.

Сазонов С. В. Электронные образовательные ресурсы в обучении студентов на кафедре гистологии, цитологии и эмбриологии // Морфология, 2017. Т. 151, № 3. С. 100–101.

Сазонов С. В. Использование электронных образовательных ресурсов в обучении студентов на кафедре гистологии, цитологии и эмбриологии // Российский медико-биологический вестник. 2016. № 2. С. 178–179.

Особенности дистанционного электронного обучения на кафедре гистологии в условиях пандемии / С. В. Сазонов, О. Ю. Береснева, Е. О. Шамшурина [и др.] // Вестник Уральского государственного медицинского университета. 2021. № 4 (55). С. 30–35.

Сазонов С. В. Особенности использования электронных образовательных ресурсов по гистологии при отработке студентами практических навыков на дистанционном обучении в условиях короновирусной инфекции COVID‑19 // Вестник Уральского государственного медицинского университета. 2020. № 3. С. 31–34.

Сазонов С. В. Электронные образовательные ресурсы на практических занятиях по гистологии // Однораловские морфологические чтения : материалы Всерос. науч. конф. с международ. участием. Воронеж : Научная книга, 2022, С. 257–260.

Павлов А. В. Виртуальная микроскопия в преподавании гистологии — новая реальность эпохи цифровых технологий // Морфология. 2019. Т. 156, № 5. С. 75–84.

Сазонов С. В. Оцифрованные гистологические препараты в обучении и отработке практических навыков и умений при изучении гистологии в медицинском вузе // Вестник Витебского государственного медицинского университета. 2017. Т. 16, № 4. С. 127–131.

Brelje T. C., Sorenson R. L. Slide Box // Histology Guide. URL: https://clck.ru/34v2iy (date of access: 05.06.2023).

Сазонов С. В., Одинцова И. А., Ерофеева Л. М. Проблемы подготовки научно-педагогических кадров высшей квалификации по гистологии, эмбриологии, цитологии и преподавания этой учебной дисциплины в медицинских вузах // Морфологические ведомости. 2017. Т. 25, № 1. С. 45–48. DOI: https://doi.org/10.20340/mv-mn.17(25).01.10.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright © 2023 Beresneva O. Yu., Sazonov S. V., Konyshev K. V., Grebenyuk E. V.