Abstract
Introduction. One of the main directions of the educational policy of the Ural State Medical University (USMU) is the renewal, development and implementation of new educational programs of higher education. To update educational programs, it is necessary to identify the most problematic parts of them, which cause difficulties in mastering educational material. The purpose of the work is to assess the quality of assimilation of the material in the discipline “Histology, Cytology and Embryology” of second-year students of the Faculty of Medicine and Prevention who have been trained at the Department of Histology. Materials and methods. Analytical and statistical methods were used to analyze the results. A comparative analysis of the results of the academic performance of students of 8 groups of the Faculty of Medicine and Prevention (FMP) during the periods of practical classes at the Department of Histology in full-time and the results of the examination session was carried out. Results and discussion. The analysis of the obtained indicators of the average academic performance of students showed that the average score obtained by students of the Medical and Preventive Faculty at the end of two semesters of studying the discipline was 58,0 points out of 100. Disciplinary module No. 2 (“Private histology of the organs of the nervous system and sensory organs”) turned out to be the most difficult to master, and disciplinary module No. 5 (“Private histology of the genital organs and embryology”) was the easiest to master. 9,8 % of students were unable to master the educational program and receive admission to the discipline exam in a timely manner. When analyzing the results of the exam, it was found that the most successful students passed the exam test, the least successful was the theoretical part of the exam. Conclusions. Out of 102 students, 54,3 % (50 people) successfully passed the exam in a timely manner, while 9,8 % of students (10 people) could not get admission to the exam in a timely manner. The data obtained allow us to conclude about the low level of quality of assimilation of educational material in the discipline “Histology, Cytology and Embryology” by second-year students of the Medical and Preventive Faculty who have been trained at the Department of Histology.
For citation
Deryugin MI, Medvedev AA, Shamshurina EO, Sazonov SV. Assessment of the quality of assimilation of the material by students of the Medical and Preventive Faculty of the USMU in the discipline “Histology, Cytology and Embryology” in 2022/2023. Bulletin of USMU. 2023;(2):93–100. (In Russ.). EDN: https://elibrary.ru/PAKBSX.
References
Афонин И. Д, Смирнов В. А. Психология и педагогика высшей школы : учебное пособие. Королев : МГОТУ, 2018. 270 с.
Об утверждении перечня целевых показателей эффективности реализации программ развития образовательных организаций высшего образования, которым предоставляется поддержка в рамках программы стратегического академического лидерства «Приоритет‑2030»‚ и методик их расчета : приказ М‑ва науки и высшего образования РФ от 31.05.2021 № 432 // Официальный портал правовой информации. URL: https://clck.ru/34qycY (дата обращения: 20.04.2023).
Об образовании в Российской Федерации : федеральный закон от 29.12.2012 № 273‑ФЗ (ред. от 30.12.2015) // Официальный портал правовой информации. URL: https://clck.ru/DHWaQ (дата обращения: 20.04.2023).
Индикаторы образования: 2022: статистический сборник / Н. В. Бондаренко, Л. М. Гохберг, О. А. Зорина [и др.] ; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». М. : НИУ ВШЭ, 2022. 532 с. DOI: https://doi.org/10.17323/978-5-7598-2598-2 (дата обращения: 21.04.2023).
Токман А. А. Критерии эффективности управления качеством образования в высшем педагогическом учебном заведении // Вестник Костромского государственного университета. Серия : Педагогика. Психология. Социокинетика. 2016. № 4. С. 193–198. URL: https://clck.ru/34qyjr (дата обращения: 21.04.2023).
Сазонов С. В., Береснева О. Ю., Шамшурина Е. О. Цифровая трансформация образовательного процесса на кафедре гистологии. Лекционный курс // Вестник Уральского государственного медицинского университета. 2022. № 1 (56). С. 60–66.
Сазонов С. В., Шамшурина Е. О., Береснева О. Ю. Новые возможности инновационных технологий обучения студентов на кафедре гистологии // Морфология. 2009. Т. 136, № 4. С. 123b.
Рушингина О. И., Правдин Ю. П. Использование обучающих тестов в учебном процессе // Архивариус. 2017. № 1 (16). С. 44–46. URL: https://clck.ru/34qymd (дата обращения: 21.04.2023).
Сазонов С. В. Цифровые технологии на практических занятиях кафедры гистологии // Вестник Уральского государственного медицинского университета. 2020. № 3. С. 34–36.
Современные образовательные технологии : учебное пособие. 3‑е изд., стер. / под ред. Н. В. Бордовской. М. : КноРус, 2017. 432 с.
Сазонов С. В. Оценка качества подготовки студентов медицинского вуза по дисциплине «Гистология, цитология, эмбриология» при внедрении балльно-рейтинговой системы // Вестник Уральского государственного медицинского университета. 2019. № 2. С. 57–60.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright © 2023 Deryugin M. D., Medvedev A. A., Shamshurina E. O., Sazonov S. V.